17 december 2010

last christmas


Jag var på Tiki med ett fint gäng tjejer någon vecka innan jul. Jag satte mig på ett bord fast jag inte fick, pekade för att det var fint, tog världshistoriens fjortisigaste toa-bild och så träffade jag någon som sa att jag aldrig får klippa av mig mitt hår och sedan var han borta och det har jag tänkt på varje gång jag varit hos frisören sedan dess.


Jag och lillebror Samuel låste in oss på hans rum en hel eftermiddag och tillverkade julklappar. Så fort någon i familjen närmade sig dörren skrek vi "kom inte in!" så högt vi kunde.


Vår julgran blev politik. När jag inte tyckte att istapparna skulle vara med så förvandlade Martin det hela till politik. Granen symboliserade USA. Istapparna, som var där från början, fick nu trängas allihop på den lilla, lilla reservat-grenen. Alla utom en integrerad istapp som levde bland kulorna.


Det var galet fint hemma hos mig. Både utomhus och inne.


På julaftonsmorgonen gick jag och mina fina bröder ut och lekte i snön. De åkte pulka och jag byggde snölyktor som vi tände på kvällen när Tomten skulle komma.


Vi la klapparna under vår politiska gran och lyssnade på när morfar läste julevangeliet och sa Kvirrivirrivinius. Sedan kom världens finaste Tomte och delade ut dem, trots att vi egentligen borde vara ganska för gamla för det allihop.


Sen blev det Juldagen och jag gick upp svintidigt och åkte på julottan. Jag och mamma åt frukost hos mormor och morfar efteråt som vi alltid gör. Sedan åkte vi hem och slocknade som två ljus i varsin ände av soffan. På kvällen åkte vi tillbaka till mormor och morfar och åt julbord med klanen Axelsson. Vi hittade en flaska öl som gick ut 1992 i morfars vinkällare och tyckte att det var ganska kul och jag upptäckte att jag faktiskt tycker om ris á la malta. Gitarren åkte fram en sväng också, som den brukar göra när vi träffas allihop. Sen tog vi ett kort på oss allihop runt bordet i finrummet. Vi har gjort det varje år sedan jag var fyra och jag och Vicky sitter alltid i mitten längst fram. Vi var nämligen kortast i släkten när vi började ta korten. Nu har Samuel växt om oss så nu är vi det igen. På bilden ovanför håller vi på att sätta oss på plats.


Sen åkte jag och Vicky in till stan och gick ut. Vi fick julen i särklass sämsta idé också och la oss i snön och gjorde snöänglar. Det är det som jag har försökt ta kort på. Min snöängel är den till höger om jag inte minns fel, fast den syns tyvärr inte så bra på bilden. Det var kallt och vi blev blöta men vi tyckte ändå att det var ganska kul.

Sedan blev det annandag jul och vi åkte till farmor och myste med pappas familj. Fast då fungerade inte min dumma kamera så ni får inte veta hur det såg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar