2 november 2010

a place called home

Eftersom mitt hem börjar se ut som jag vill ha det nu så tänkte jag ge er en liten rundtur hemma hos mig på mina 18,9 kvadratmeter. Det enda som jag är missnöjd med nu är den hemska färgen på väggarna. Men jag har blivit lovad att det ska målas om under höstterminen så det borde väl inte dröja så länge nu innan väggarna går i en vitbeige nyans istället? I övrigt är mitt lilla dockhus precis som jag vill ha det. Ett virrvarr av Ikea, loppisfynd och affektionsprylar. Det ser ut som att en fjortonåring och en tant kompromissat fram inredningen, sa någon. En ganska bra beskrivning, tycker jag!

Mitt absoluta favorithörn. Här står min läsfåtölj som jag sitter i när jag pluggar eller tittar på min lilla tjocktv ( som är så ful att den inte får vara med på bild). Lampan bredvid är en av de få saker som stod i rummet från början ( jag hyr ju möblerat) som inte har förpassats till förrådet.Vägghyllan hängde i pappas pojkrum en gång i tiden och den andra hyllan köpte jag i somras i Matildas Bod, en liten mysig antikbod i mina hemtrakter som jag tycker att alla borde besöka! I tre små röda stugor bland hallonhäckar och grönsaksland på baksidan av den gård där Gustav Frödings syster en gång bodde, kan man köpa allt från allmoge till funkis. En otroligt mysig liten oas! Min hylla är från 60-talet och den möbel jag gillar mest hemma hos mig. Först tänkte jag ta bort sammeten i vitrinndelen och klä hyllorna där med rosarutigt hyllpapper, men jag ångrade mig. Som lillebror sa: det är mycket mera rock'n roll med röd sammet!
Mina halloween-änglavingar hänger som prydnad här just nu. Jag tycker de är så fina och var inte riktigt redo för att stoppa ner dem i källarförrådet än...
Här sitter en kinderägg-figur som jag och Andrea lekte med en solig dag i våras, en Kaj Stuart-Beck figurin som jag fick av min "gamla" förskollärare när jag tog studenten och min favoritnalle när jag var liten, Lille Nille, på rad... Tavlan bredvid är ett inramat vykort som mormors syster i USA skickade till mig när jag var 10 år. Det är ännu finare på insidan, där hon skrivit varför hon tänkte på mig när hon såg bilden.
Smyckeskrinet gav min morfar till sin mamma på mors dag 1949. Kopparna i 70-tals stil är från Lagerhaus. Jag drack te när jag tog bilden, det är därför som det saknas en.
Framför min ganska smutsiga spegel står en burk som ser ut som en glödlampa. I den har jag ringar och små örhängen. Bredvid den står en liten urna med blommor på som mamma fick när hon var liten och en Ikea-vas som heter Superfin och det är den också.
Eftersom jag hellre pluggar vid ett köksbord än äter mat vid ett skrivbord, så åkte skrivbordet ner i förrådet och fick ge plats åt ett slagbord som går att göra jättestort när man har middagsgäster eller ovanligt mycket plugg och pyttelitet om man skulle vilja ha ett dansgolv mitt i rummet.
Min nya tavla är ju inte upphängd än så det ser lite knasigt ut. Men jag är jättenöjd med hur det blev ändå. Duken räddade jag undan soptunne-döden när mina föräldrar storstädade linneförrådet.
Över min säng hänger filmaffischen från en av de bästa filmerna som någonsin gjorts och två tavlor som jag har gjort själv av tyg, träramar och hundratals häftstift.
Utan min lilla kökshörna med kylskåp och micro skulle jag aldrig klara av att bo i korridor. På micron står en massa småburkar med te. De turkosa kakburkarna är loppisfynd och saftflaskan är en födelsedagspresent från Natalie. Vinflaskan är uppdrucken nu, det var ett tag sedan jag tog den här bilden.
Min hall liten och proppfull men ganska organiserad. Den rosa korgen är gjord av gamla indiska reklamblad och det gör den ännu finare! Anna tyckte att det var typiskt mig att sätta skor på hatthyllan. 
Marilyn hängde över bordet förut. Nu är hon förpassad till hallen där jag tycker att hon passar mycket bättre. Ramen syns inte så bra på bilden, men den är underbar, lite trasig och från 40-talet. Lägg också märke till mitt tjusiga bäddsätt som är supertjejigt med både blommigt och volanger på!

Ja, det var mitt lilla hörn av den här världen det! Här trivs jag finfint!

1 kommentar: